خریدار

اشتراک گذاشته شده با :

بازاریابی

وقتی با خرید هر کالایی در قرعه کشی ماشین شرکت می ک
وقتی با خرید هر کالایی در قرعه کشی ماشین شرکت می ک
وقتی با خرید هر کالایی در قرعه‌کشی ماشین شرکت می‌کنی ؟ با نزدیک شدن به ایام نوروز و با توجه به آیین دیرینه خانه‌تکانی، یکی دیگر از عادات خرید مربوط به تعویض کالاهای منزل است. از این‌رو یکی از پیک‌های فروش محصولات مربوط به دوماهه آخر سال است. بدین دلیل برندهای مختلف نیز با برگزاری جشنواره‌های مختلف اقدام به ارائه پروموشن و ایجاد تمایز در زمان خرید می‌کنند. با بررسی در مورد برخی از برندها تنها به دو مورد زیر رسیدیم که برای ترغیب مشتری به خرید کالا از دو پروموشن استفاده می‌کنند: + تخفیف در زمان خرید + قرعه‌کشی ماشین برندهای ال‌جی LG، اسنوا Snowa و بوش، آقای فرش و سرای ابریشم از استراتژی تخفیف نقدی در زمان خرید استفاده می‌کنند که مشتری با خرید کالا بصورت رندوم (در قالب شانس) از درصدی تخفیف برخوردار می‌شود. این موضوع در مورد برند بوش بجای پرداخت مبلغ نقدی، مشتری باید کالای دیگری خریداری کند! در تمام موارد فوق نیز حداکثر تخفیف، سوژه اصلی تبلیغات بوده و موجب می‌شود مشتری جهت بهره‌مند شدن از نهایت تخفیف ترغیب به خرید شود. برندهای پاناسونیک Panasonic، فیلیپس Philips، سامسونگ Samsung و سونی Sony نیز با وعده قرعه‌کشی خودرو بصورت هفتگی، ماهانه و دوره‌ای اقدام به ترغیب مصرف‌کننده در خرید کالا کرده‌اند. با توجه به اینکه کالاهای فوق سرمایه‌ای بوده، معیارهای مشتری برای خرید به ترتیب اعتبار برند، کیفیت، گارانتی و قیمت است، لذا در نهایت یک پروموشن خوب و متمایز بعد از معیار چهارم (قیمت) می‌تواند به کمک فروشنده بیایند تا در انتخاب از بین چند برند، برگ برنده جهت خروج کالا از شلف باشد. ولی نکته‌ایی که در بالا بسیار قابل تامل است در مورد پروموشن‌های مشابه در بین برندهایی است که کالای مشابه ارائه می‌کنند. این موضوع موجب می‌شود که بودجه در نظر گرفته شده برای پرموشن آنچنان موثر نباشد و هیچگونه وجه تمایزی جدیدی برای انتخاب مشتری ایجاد نکند. از طرفی برای رساندن پیام قرعه‌کشی یک خودرو به مخاطب نیازمند تبلیغات گسترده و پرهزینه است و در غیر اینصورت نه تنها هزینه تبلیغات اثربخش نمی‌شود بلکه مخاطب از جوایز جشنواره با خبر نمی‌شود. آخرین نکته در طراحی یک جشنواره نامگذاری درست و متمایز و اجتناب از نام‌های تکراری مانند جشنواره زمستانی، جشنواره نوروزی و … است: جشنواره هفت سین اسنوا هدیه نوروزی ال جی ۱۲۰% تخفیف نوروزی امسال در خانه تکانی بوش همراه شماست – ۲۰% کارت هدیه جشنواره صوتی و تصویری سامسونگ با قرعه کشی سانتافه جشنوروز – قرعه کشی ساندرا از فیلیپس جشنواره هرساعت یک جایزه هر ماه یک ماشین – پاناسونیک با گارانتی آژندسرویس تا ۳۰% تخفیف آقای فرش – حراج داغ زمستانی جشنواره ۳و۳۳ سرای ابریشم مطالب مرتبط با این موضوع تبلیغات دیوار مترو با شوینده آژاکس Ajax یکی از رسانه‌های محیطی مورد بازدید مخاطبین در طول روز، تبلیغات دیوار مترو است. مخاطبین تیزر تبلیغاتی و خلاقانه اسنیکرز: وقتی گرسنه هستید … داشتن یک کانسپت خوب، یکی از عوامل موفقیت در تبلیغات است که می‌توان سال‌ها از

خرید اینترنتی در ایران سالانه رشد ۶۰ درصدی را تجرب
خرید اینترنتی در ایران سالانه رشد ۶۰ درصدی را تجرب
خرید اینترنتی در ایران سالانه رشد ۶۰ درصدی را تجربه می‌کند به دنبال رشد سریع استفاده از اینترنت در ایران، مردم شروع به اعتماد به خریدهای آنلاین کرده‌اند و خرید اینترنتی ایرانی‌ها از فروشگاه‌های آنلاین سالانه به‌طور متوسط ۶۰ درصد افزایش می‌یابد. به دنبال رشد سریع استفاده از اینترنت در ایران، مردم به آهستگی شروع به اعتماد به خریدهای آنلاین کرده‌اند. آمارها و واقعیت‌ها حاکی از آن است که بیش از ۲۰ هزار فروشگاه اینترنتی در تهران فعالیت دارند. تنها در سال ۲۰۱۵، ارزش فعالیت‌های تجاری این فروشگاه‌ها از رقم ۱۷٫۴ میلیارد دلار گذشت. این رقم در حالی است که اکثر جمعیت ایران هنوز متقاعد نشده‌اند که به‌صورت آنلاین خرید کنند. برآوردها نشان می‌دهد که خرید اینترنتی ایرانی‌ها از فروشگاه‌های آنلاین سالانه به‌طور متوسط ۶۰ درصد افزایش می‌یابد. اینترنت در طی چند سال گذشته با بیشترین سرعت در ایران گسترش‌یافته است. آمارهای ۱۰ ماه گذشته نشان می‌دهد که میزان نفوذ اینترنت در ایران به ۸۲٫۱۲ درصد رسیده است. این رقم حتی در برخی شهرها بیشتر از ۱۰۰ درصد است. ایران اخیراً فاز نخست شبکه اطلاعات ملی را راه‌اندازی کرده که درنتیجه آن سرعت اینترنت به میزان قابل‌توجهی افزایش‌یافته است. حداقل ۱۹ میلیون ایرانی از طریق گوشی‌های همراه خود از اینترنت استفاده می‌کنند. شهروندان ۶۰۰ شهر به اینترنت ۳ جی و ۲۰۰ شهر به اینترنت ۴ جی دسترسی دارند. نرخ نفوذ تلفن همراه در ایران ۹۴٫۴۶ درصد است. این میزان از نفوذ اینترنت زمینه را برای توسعه تجارت الکترونیک فراهم می‌سازد. سفارش یک محصول به‌صورت آنلاین در ایران با دیگر کشورهای توسعه‌یافته تفاوت ندارد. ایجاد فرهنگ اعتماد و خرید آنلاین در بین شهروندان ایرانی کار آسانی نیست و فروشگاه‌های اینترنتی نظیر دیجی کالا، بامیلو و زنبیل به قطب‌های اصلی چنین فعالیت‌هایی تبدیل‌شده‌اند. فروشگاه‌های آنلاین همکاری نزدیکی با شرکت ملی پست ایران دارند. شرکت ملی پست ایران در تلاش است تا با استفاده از فناوری‌های روز، سرعت فعالیت خود را بالا ببرد. یکی از این فناوری‌ها سرویس ردگیری بسته‌های پستی است. با استفاده از سرویس «ردگیری مرسوله‌ها» توسط ارسال‌کننده و دریافت‌کننده می‌توان به‌راحتی از طریق سایت شرکت ملی پست از آخرین وضعیت ارسال مرسوله‌ها مطلع شد. درزمینهٔ خرید اینترنتی ، پلیس آنلاین نقش مهمی درزمینهٔ مقابله با فعالیت‌های مجرمانه ایفا می‌کند. پلیس با جرائمی نظیر کلاه‌برداری، توهین به افراد،هک و نفوذ به سرورها مقابله می‌کند. منبع: پرس تی وی
کمپین شادی با رانی در مرکز خرید پالادیوم Rani
کمپین شادی با رانی در مرکز خرید پالادیوم Rani
کمپین شادی با رانی در مرکز خرید پالادیوم Rani کمپین شادی با رانی Rani با نام فلش ماب Flash Mob معرفی شده بود و به‌صورت غیرمنتظره در بین حاضرین در فودکورت مرکز خرید پالادیوم تهران برگزار شد. فلش ماب Flash Mob اصطلاحاً به اجتماعات خودجوش مردمی اطلاق می‌شود که از طریق شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی می‌شود و به‌صورت غیرمنتظره‌ای افراد متفاوتی دورهم گردهم می‌آیند. برای مثال اجتماعات مربوط به خواننده محبوب کشورمان مرتضی پاشایی بود که طرفداران او به‌صورت خودجوش در میدان‌‌های شهرها گردهم آمدند و اقدام به خواندن ترانه‌های او کردند. اما کمپین رانی با نام « شادی با رانی »‌ را را با توجه به ساختار اجرایی نمی‌توان در دسته فلش ماب قرار داد و بیشتر در حوزه کمپین‌های پارتیزانی می‌گنجد. به‌هرحال می‌توان شادی با رانی را بعد از کمپین ناتمام نوشابه انرژی‌زای اسپیدز Speeds که در سال ۱۳۹۳ در توچال برگزار شد، از رویدادهای موفق نام برد. برند نوشابه انرژی‌زای اسپیدز Speeds طی یک فراخوان در آبان ماه ۱۳۹۴ در بام تهران توچال اقدام به برگزاری مسابقه استریت استایل Street Style و پارکور Parkour نمود و در آن گردهمایی تعداد زیادی از مردم برای مشاهده از طریق شبکه‌های اجتماعی و غیره دعوت‌شده بودند ولی متأسفانه علیرغم وجود تجهیزات کامل صدابرداری، نورپردازی و دی جی و محوطه حفاظت‌شده، برنامه مذکور با دخالت نیروی انتظامی ناتمام ماند. اما گویا این بار نوشیدنی رانی با درس گرفتن از تجربه تلخ اسپیدز محل برگزاری کمپین خود را خصوصی‌تر کرد و موفقیت خوبی را کسب کرد.کمپین رانی بدین‌صورت اجرا گردید: در هنگامی‌که حاضرین در مجتمع تجاری پالادیوم ، واقع در میدان الف ولنجک تهران ، سرگرم کار خود بودند، آدمک‌های رانی Mascot با لباس‌های پالپی شکل به جمع مردم پیوستند و پردۀ صحنه دی‌جی کنار رفت و شور و هیجان متفاوتی در مرکز خرید پالادیوم شکل گرفت. پالپ‌های رانی با توزیع نوشیدنی و گرفتن عکس‌های سلفی، مردم را به مشارکت در کمپین شادی با رانی دعوت می‌کردند. کمپین‌های فوق از تکنیک‌های بسیار موفق در بازاریابی هستند که متأسفانه در ایران استفاده از آن در شبکه‌های اجتماعی فراموش می‌شود. همان‌طور که می‌دانید مشکلات اجرای چنین رویدادهایی در ایران با توجه به هزینه‌های نسبتاً پایین در مقابل حوزه‌های دیگر بازاریابی و تبلیغات، مربوط به مجوزهای مختلف از نهادهای نظارتی و انتظامی است؛ که هم از سوی مکان‌های برگزاری، ناآشنا و هم از سوی سازمان‌های مربوطه، غیرقابل درک است. نباید فراموش کرد که برای بالا بردن میزان موفقیت این نوع کمپین‌ها باید از پتانسیل رسانه‌های اجتماعی و در کل دیجیتال مارکتینگ قبل و پس از اجرای کمپین به‌خوبی استفاده کرد و مخاطبین را با کانال‌های دیجیتال خود درگیر کرد. به قدرت شبکه‌های اجتماعی در وایرال شدن این‌گونه کمپین‌ها شک نکنید. همان تکنیکی که برندهای مطرح جهان ازجمله کوکاکولا، پپسی، ردبول و غیره با این سبک از تبلیغات موفقیت‌های چشمگیری را به دست آورده‌اند.
کمپین شادی با رانی در مرکز خرید پالادیوم Rani
کمپین شادی با رانی در مرکز خرید پالادیوم Rani
کمپین شادی با رانی در مرکز خرید پالادیوم Rani کمپین شادی با رانی Rani با نام فلش ماب Flash Mob معرفی شده بود و به‌صورت غیرمنتظره در بین حاضرین در فودکورت مرکز خرید پالادیوم تهران برگزار شد. فلش ماب Flash Mob اصطلاحاً به اجتماعات خودجوش مردمی اطلاق می‌شود که از طریق شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی می‌شود و به‌صورت غیرمنتظره‌ای افراد متفاوتی دورهم گردهم می‌آیند. برای مثال اجتماعات مربوط به خواننده محبوب کشورمان مرتضی پاشایی بود که طرفداران او به‌صورت خودجوش در میدان‌‌های شهرها گردهم آمدند و اقدام به خواندن ترانه‌های او کردند. اما کمپین رانی با نام « شادی با رانی »‌ را را با توجه به ساختار اجرایی نمی‌توان در دسته فلش ماب قرار داد و بیشتر در حوزه کمپین‌های پارتیزانی می‌گنجد. به‌هرحال می‌توان شادی با رانی را بعد از کمپین ناتمام نوشابه انرژی‌زای اسپیدز Speeds که در سال ۱۳۹۳ در توچال برگزار شد، از رویدادهای موفق نام برد. برند نوشابه انرژی‌زای اسپیدز Speeds طی یک فراخوان در آبان ماه ۱۳۹۴ در بام تهران توچال اقدام به برگزاری مسابقه استریت استایل Street Style و پارکور Parkour نمود و در آن گردهمایی تعداد زیادی از مردم برای مشاهده از طریق شبکه‌های اجتماعی و غیره دعوت‌شده بودند ولی متأسفانه علیرغم وجود تجهیزات کامل صدابرداری، نورپردازی و دی جی و محوطه حفاظت‌شده، برنامه مذکور با دخالت نیروی انتظامی ناتمام ماند. اما گویا این بار نوشیدنی رانی با درس گرفتن از تجربه تلخ اسپیدز محل برگزاری کمپین خود را خصوصی‌تر کرد و موفقیت خوبی را کسب کرد.کمپین رانی بدین‌صورت اجرا گردید: در هنگامی‌که حاضرین در مجتمع تجاری پالادیوم ، واقع در میدان الف ولنجک تهران ، سرگرم کار خود بودند، آدمک‌های رانی Mascot با لباس‌های پالپی شکل به جمع مردم پیوستند و پردۀ صحنه دی‌جی کنار رفت و شور و هیجان متفاوتی در مرکز خرید پالادیوم شکل گرفت. پالپ‌های رانی با توزیع نوشیدنی و گرفتن عکس‌های سلفی، مردم را به مشارکت در کمپین شادی با رانی دعوت می‌کردند. کمپین‌های فوق از تکنیک‌های بسیار موفق در بازاریابی هستند که متأسفانه در ایران استفاده از آن در شبکه‌های اجتماعی فراموش می‌شود. همان‌طور که می‌دانید مشکلات اجرای چنین رویدادهایی در ایران با توجه به هزینه‌های نسبتاً پایین در مقابل حوزه‌های دیگر بازاریابی و تبلیغات، مربوط به مجوزهای مختلف از نهادهای نظارتی و انتظامی است؛ که هم از سوی مکان‌های برگزاری، ناآشنا و هم از سوی سازمان‌های مربوطه، غیرقابل درک است. نباید فراموش کرد که برای بالا بردن میزان موفقیت این نوع کمپین‌ها باید از پتانسیل رسانه‌های اجتماعی و در کل دیجیتال مارکتینگ قبل و پس از اجرای کمپین به‌خوبی استفاده کرد و مخاطبین را با کانال‌های دیجیتال خود درگیر کرد. به قدرت شبکه‌های اجتماعی در وایرال شدن این‌گونه کمپین‌ها شک نکنید. همان تکنیکی که برندهای مطرح جهان ازجمله کوکاکولا، پپسی، ردبول و غیره با این سبک از تبلیغات موفقیت‌های چشمگیری را به دست آورده‌اند.
تجربه خرید از فروشگاه اینترنتی دیجی کالا DigiKala
تجربه خرید از فروشگاه اینترنتی دیجی کالا DigiKala
تجربه خرید از فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا DigiKala Customer experience در انتهای سال ۱۳۹۳ خورشیدی دوست داشتم مطلبی در مورد فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا و نقش مؤثر آن در فرهنگ‌سازی خرید اینترنتی در ایران بنویسم. مطمئناً موفقیت‌های این برند بر کسی پوشیده نیست، فروشگاه اینترنتی اول کشور که از یک سایت بررسی دوربین‌های دیجیتال شروع کرد و امروز معروف‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور است. فکر می‌کنم نقد برخی از فعالیت‌ها و عملکردهای این فروشگاه نه تنها از دستاوردها و ارزش‌های آن نمی‌کاهد بلکه کمک خواهد کرد تا این برند بتواند با رفع برخی از ایرادات خود، پله‌های موفقیت را سریع‌تر بپیماید. می‌خواهم در مورد تجربه خرید خودم Customer experience – CX از فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا بنویسم و خوشحال خواهم شد که شما هم اگر تجربه‌ای از این دست دارید در انتهای مطلب با من به اشتراک بگذارید. دو مشکلی که در یک تجربه خرید هدیه از دیجی‌کالا داشتم: ۱-زمان دریافت محصول در هنگام خرید کالا از فروشگاه، زمان دریافت محصول خریداری‌شده توسط مشتری تعیین می‌شود. مشتری هر زمان که وقت داشته باشد به فروشگاه سر می‌زند و کالای خود را دریافت می‌کند. در مورد کالاهای بزرگ‌تر مانند یخچال و گاز و … نیز مشتری زمانی که در منزل هست را اعلام می‌کنند تا کالا برای وی ارسال شود. اما در دیجی‌کالا این متصدی است که برای شما زمان در خانه ماندن مشتری را برایش تعیین‌و‌تکلیف می‌کند. اگر هم از متصدی درخواست کمی انعطاف‌پذیری شود با پاسخی جالب روبرو خواهد شد که زمان ارسال سفارشات به‌شکل سیستمی و اتوماتیک بوده و امکان تغییر زمان دریافت کالا وجود ندارد! حال فرض کنید مشتری بخواهد هدیه‌ای را برای فردی ارسال کند! این در حالی است که در بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی دنیا زمان دریافت کالا توسط مشتری در زمان تکمیل فرم خرید انتخاب می‌شود. ۲- هدیه دادن به دوستان اگر می‌خواهید به دوست خود یک کادوی دیجیتال هدیه بدهید و او را غافل‌گیر کنید، بهتر است فعلاً سراغ دیجی‌کالا نروید! هرچند این فروشگاه اینترنتی به مشتری امکان می‌دهد که کالایی را به‌عنوان هدیه انتخاب، کادو پیچ و ارسال کند، اما از آنجا که روند ارسال هدیه کامل و جامع بررسی‌نشده است، مشتری با مشکلاتی روبرو خواهد شد. برای مثال مشتری می‌تواند در بخش تکمیل اطلاعات، آدرس دریافت‌کننده هدیه را در بخش “آدرس جدید نشانی گیرنده” وارد کند اما باید دقت کرد که اطلاعات تماس نباید شماره هدیه‌گیرنده باشد! چرا که متصدی با آن شماره تماس می‌گیرد و از وی در مورد تأیید خریدش سوال کرده و زمانی که باید در خانه بماند تا هدیه را تحویل بگیرد را اعلام می‌کند! و البته اینگونه است که هدیه‌گیرندۀ از همه‌جا بی‌خبر غافل‌گیر می‌شود! متأسفانه در حال‌حاضر جایی برای اینکه مشتری بتواند اعلام کند که این شماره مربوط به هدیه‌گیرنده است یا خریدار وجود ندارد. نظر برخی از کاربران شبکه‎‌اجتماعی لینکداین در مورد دیجی‌کالا در پاسخ به این مطلب را در اینجا ذکر می‌کنم: اشکان حسین‌پور : متاسفانه قیمت گوشی های موبایل دیجی کالا اکثرا گرانتر از بازار است ، مواردی که در گوشی های ارزان قیمت اختلاف پنجاه هزار تومانی وجود دارد. زهرا یاراحمدی : من تقریبا تمام کالا های دیجیتالی رو از این سایت خریداری میکنم. تا به حال مشکلی نداشتم و همیشه قیمت ها کمتر از بیرون بوده بعلاوه اینکه وقتم رو هم تو این هوای الوده تو خیابان های تهران تلف نکردم. مشتری مداری خوبی هم دارن . حتی نزدیک سال نو هدیه هم فرستادن. درسته که ممکنه که تو هر کار جدید و نوظهوری مشکل باشه اما نباید انقدر بزرگش کرد. ولی خوب خیلی کارهای دیگه هم میتونن انجام بدن که بهتره و نیاز به زمان بیشتر داره. فرشاد ثابت : من اصلا تجربه خوبی نداشتم. چیزی که خریدم از بازار گرونتر بود و خدمات حمل ونقل هم بسیار بد بود. رفتار کارشناسها پیکی هم که بسته رو تحویل داد خیلی بد بود. من دیگه ازش خرید نمیکنم. احسان هادی‌نژاد : تجربه خرید ار “دیجی کالا” واقعا تجربه شیرین و دلچسبیه، شاید آرامش در انتخاب و اطمینان از اصالت کالا اولین دستاورد دیجی کالا بوده و ما رو از هیاهوی بازار بی قانون دور کرده ، به همه این خوبیها حالا می تونید اینها رو هم اضافه کنید: دسته بندی های دقیق ، پیگیری سریع ، موجود بودن کالا در هنگام ثبت و ثابت بودن قیمت کالا تا اتمام فرآیند خرید ( اینها معضلاتیست که کم و بیش در فروشگاه های دیگر ایرانی وجود دارد)، من خیلی دوست دارم کسانی که در جریان اینگونه الگو های موفق هستند وارد بحث شوند و به ترویج آن کمک کنند ، شاید الگوی دیجی کالا سایت “آمازون” باشد که البته با رویکرد جدیدی که با کمک به انتشار کتاب و فروش آن در پیش گرفته این امر دور از ذهن هم نیست علی عقیلی : اخیرا ایمیلی از دیجی کالا برایم آمد به این مضمون که اگر کالایی از ما خریده اید و بعدا در جایی دیدید که آن کالا را ارزانتر می فروشند آن فروشگاه را به ما معرفی کنید و اضافه پرداختی تان را به شما عودت میدهیم ؟!! واقعا معلوم است این دوستان به دنبال چه چیزی هستند ؟ آیا میخواهند به مشتری ثابت کنند بهترین قیمت را خرید کرده است یا به جنگ با بازار بروند ؟ سعید کاسکو : البته در مورد خرید محصولات لوازم تحریر در میان کالاهای دیجیتال دیجی کالا باید بگم که این هم از همان نام گذاری هاییست که در ایران بسیار شاهدش بودیم و در زمان توسعه شرکت تناسب نام و کالا به هم میخورد که جدیدترین آنها هم هود مکث بود که الان لوازم آشپزخانه هم میزند. شاید کمی از مشکلات پیش آمده در دیج کالا بعلت تغییر ماهیت و بزرگ شدن آن است، امیدوارم پس از گذراندن این دوره ، مدیران توانای این مجموعه کمی مکث کنند و سیستم را به دوره بعد آماده کنند سامان معصومی : با گزینه اول مخالفم ولی مورد دوم خیلی جالب بود بهش فکر نکرده بودم آیا شما هم تا به‌حال تجربه خرید از دیجی‌کالا و مشکلاتی از این دست داشتید؟ آن را با من و خوانندگان آیمارکتور در بخش نظرات در میان بگذارید.
Amazon Dash نوآوری دیگر از آمازون در سهولت خرید
Amazon Dash نوآوری دیگر از آمازون در سهولت خرید
Amazon Dash نوآوری دیگر از آمازون در سهولت خرید همان طور که می‌دانید وب سایت آمازون Amazon.com کسب و کار خود را با فروش کتاب و فیلم بصورت آنلاین شروع کرد و در حال حاضر بزرگترین خرده‌فروش آنلاین دنیا است، تا جاییکه در چند ماه گذشته فروش یک مدل از خودروی نیسان نیز در این سایت بصورت آنلاین عرضه شد. آمازون نه تنها در کسب و کار اینترنتی بسیار پیشتاز و موفق بوده است بلکه در حوزه پایش اطلاعات و انبارداری نیز دارای ابداع روش‌های نوینی است. بسیاری از کارشناسان خلاقیت و نوآوری را مانند DNA در کالبد آمازون می‌دانند. محصول جدید آمازون پس از یک سال از راه‌اندازی خواربار فروشی آمازون Amazon fresh نِمودی بر این مدعا است. Amazon Dash نام این وسیلۀ جدید است که آمازون آنرا جهت سهولت در خرید برای مشتریان عرضه کرده است. « آمازون دَش » شبیه به دستگاه بارکد خوان و یک ضبظ صوت است که از طریق Wifi به شبکۀ خانگی متصل می‌شود. اعضای خانواده می‌توانند با کمک Amazon dash از طریق بارکد روی محصولات و یا گفتنِ نام محصول در میکروفن این دستگاه بصورت آزادانه و به دور از موبایل و رایانه کالای مورد نظر خود را سفارش دهند و فردای آنروز سفارش خود را از طریق Amazon Fresh درب منزل تحویل بگیرند. از دیگر مزیت‌های این دستگاه این است که دیگر موردی از لیست خرید شما از قلم نمی‌افتد. در فیلم زیر می‌توانید بیشتر با کاربرد َAmazon Dash آشنا شوید : نمایش ویدئوی Amazon Dash
تجربه خرید از فروشگاه اینترنتی دیجی کالا DigiKala
تجربه خرید از فروشگاه اینترنتی دیجی کالا DigiKala
تجربه خرید از فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا DigiKala Customer experience در انتهای سال ۱۳۹۳ خورشیدی دوست داشتم مطلبی در مورد فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا و نقش مؤثر آن در فرهنگ‌سازی خرید اینترنتی در ایران بنویسم. مطمئناً موفقیت‌های این برند بر کسی پوشیده نیست، فروشگاه اینترنتی اول کشور که از یک سایت بررسی دوربین‌های دیجیتال شروع کرد و امروز معروف‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور است. فکر می‌کنم نقد برخی از فعالیت‌ها و عملکردهای این فروشگاه نه تنها از دستاوردها و ارزش‌های آن نمی‌کاهد بلکه کمک خواهد کرد تا این برند بتواند با رفع برخی از ایرادات خود، پله‌های موفقیت را سریع‌تر بپیماید. می‌خواهم در مورد تجربه خرید خودم Customer experience – CX از فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا بنویسم و خوشحال خواهم شد که شما هم اگر تجربه‌ای از این دست دارید در انتهای مطلب با من به اشتراک بگذارید. دو مشکلی که در یک تجربه خرید هدیه از دیجی‌کالا داشتم: ۱-زمان دریافت محصول در هنگام خرید کالا از فروشگاه، زمان دریافت محصول خریداری‌شده توسط مشتری تعیین می‌شود. مشتری هر زمان که وقت داشته باشد به فروشگاه سر می‌زند و کالای خود را دریافت می‌کند. در مورد کالاهای بزرگ‌تر مانند یخچال و گاز و … نیز مشتری زمانی که در منزل هست را اعلام می‌کنند تا کالا برای وی ارسال شود. اما در دیجی‌کالا این متصدی است که برای شما زمان در خانه ماندن مشتری را برایش تعیین‌و‌تکلیف می‌کند. اگر هم از متصدی درخواست کمی انعطاف‌پذیری شود با پاسخی جالب روبرو خواهد شد که زمان ارسال سفارشات به‌شکل سیستمی و اتوماتیک بوده و امکان تغییر زمان دریافت کالا وجود ندارد! حال فرض کنید مشتری بخواهد هدیه‌ای را برای فردی ارسال کند! این در حالی است که در بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی دنیا زمان دریافت کالا توسط مشتری در زمان تکمیل فرم خرید انتخاب می‌شود. ۲- هدیه دادن به دوستان اگر می‌خواهید به دوست خود یک کادوی دیجیتال هدیه بدهید و او را غافل‌گیر کنید، بهتر است فعلاً سراغ دیجی‌کالا نروید! هرچند این فروشگاه اینترنتی به مشتری امکان می‌دهد که کالایی را به‌عنوان هدیه انتخاب، کادو پیچ و ارسال کند، اما از آنجا که روند ارسال هدیه کامل و جامع بررسی‌نشده است، مشتری با مشکلاتی روبرو خواهد شد. برای مثال مشتری می‌تواند در بخش تکمیل اطلاعات، آدرس دریافت‌کننده هدیه را در بخش “آدرس جدید نشانی گیرنده” وارد کند اما باید دقت کرد که اطلاعات تماس نباید شماره هدیه‌گیرنده باشد! چرا که متصدی با آن شماره تماس می‌گیرد و از وی در مورد تأیید خریدش سوال کرده و زمانی که باید در خانه بماند تا هدیه را تحویل بگیرد را اعلام می‌کند! و البته اینگونه است که هدیه‌گیرندۀ از همه‌جا بی‌خبر غافل‌گیر می‌شود! متأسفانه در حال‌حاضر جایی برای اینکه مشتری بتواند اعلام کند که این شماره مربوط به هدیه‌گیرنده است یا خریدار وجود ندارد. نظر برخی از کاربران شبکه‎‌اجتماعی لینکداین در مورد دیجی‌کالا در پاسخ به این مطلب را در اینجا ذکر می‌کنم: اشکان حسین‌پور : متاسفانه قیمت گوشی های موبایل دیجی کالا اکثرا گرانتر از بازار است ، مواردی که در گوشی های ارزان قیمت اختلاف پنجاه هزار تومانی وجود دارد. زهرا یاراحمدی : من تقریبا تمام کالا های دیجیتالی رو از این سایت خریداری میکنم. تا به حال مشکلی نداشتم و همیشه قیمت ها کمتر از بیرون بوده بعلاوه اینکه وقتم رو هم تو این هوای الوده تو خیابان های تهران تلف نکردم. مشتری مداری خوبی هم دارن . حتی نزدیک سال نو هدیه هم فرستادن. درسته که ممکنه که تو هر کار جدید و نوظهوری مشکل باشه اما نباید انقدر بزرگش کرد. ولی خوب خیلی کارهای دیگه هم میتونن انجام بدن که بهتره و نیاز به زمان بیشتر داره. فرشاد ثابت : من اصلا تجربه خوبی نداشتم. چیزی که خریدم از بازار گرونتر بود و خدمات حمل ونقل هم بسیار بد بود. رفتار کارشناسها پیکی هم که بسته رو تحویل داد خیلی بد بود. من دیگه ازش خرید نمیکنم. احسان هادی‌نژاد : تجربه خرید ار “دیجی کالا” واقعا تجربه شیرین و دلچسبیه، شاید آرامش در انتخاب و اطمینان از اصالت کالا اولین دستاورد دیجی کالا بوده و ما رو از هیاهوی بازار بی قانون دور کرده ، به همه این خوبیها حالا می تونید اینها رو هم اضافه کنید: دسته بندی های دقیق ، پیگیری سریع ، موجود بودن کالا در هنگام ثبت و ثابت بودن قیمت کالا تا اتمام فرآیند خرید ( اینها معضلاتیست که کم و بیش در فروشگاه های دیگر ایرانی وجود دارد)، من خیلی دوست دارم کسانی که در جریان اینگونه الگو های موفق هستند وارد بحث شوند و به ترویج آن کمک کنند ، شاید الگوی دیجی کالا سایت “آمازون” باشد که البته با رویکرد جدیدی که با کمک به انتشار کتاب و فروش آن در پیش گرفته این امر دور از ذهن هم نیست علی عقیلی : اخیرا ایمیلی از دیجی کالا برایم آمد به این مضمون که اگر کالایی از ما خریده اید و بعدا در جایی دیدید که آن کالا را ارزانتر می فروشند آن فروشگاه را به ما معرفی کنید و اضافه پرداختی تان را به شما عودت میدهیم ؟!! واقعا معلوم است این دوستان به دنبال چه چیزی هستند ؟ آیا میخواهند به مشتری ثابت کنند بهترین قیمت را خرید کرده است یا به جنگ با بازار بروند ؟ سعید کاسکو : البته در مورد خرید محصولات لوازم تحریر در میان کالاهای دیجیتال دیجی کالا باید بگم که این هم از همان نام گذاری هاییست که در ایران بسیار شاهدش بودیم و در زمان توسعه شرکت تناسب نام و کالا به هم میخورد که جدیدترین آنها هم هود مکث بود که الان لوازم آشپزخانه هم میزند. شاید کمی از مشکلات پیش آمده در دیج کالا بعلت تغییر ماهیت و بزرگ شدن آن است، امیدوارم پس از گذراندن این دوره ، مدیران توانای این مجموعه کمی مکث کنند و سیستم را به دوره بعد آماده کنند سامان معصومی : با گزینه اول مخالفم ولی مورد دوم خیلی جالب بود بهش فکر نکرده بودم آیا شما هم تا به‌حال تجربه خرید از دیجی‌کالا و مشکلاتی از این دست داشتید؟ آن را با من و خوانندگان آیمارکتور در بخش نظرات در میان بگذارید.
Amazon Dash نوآوری دیگر از آمازون در سهولت خرید
Amazon Dash نوآوری دیگر از آمازون در سهولت خرید
Amazon Dash نوآوری دیگر از آمازون در سهولت خرید همان طور که می‌دانید وب سایت آمازون Amazon.com کسب و کار خود را با فروش کتاب و فیلم بصورت آنلاین شروع کرد و در حال حاضر بزرگترین خرده‌فروش آنلاین دنیا است، تا جاییکه در چند ماه گذشته فروش یک مدل از خودروی نیسان نیز در این سایت بصورت آنلاین عرضه شد. آمازون نه تنها در کسب و کار اینترنتی بسیار پیشتاز و موفق بوده است بلکه در حوزه پایش اطلاعات و انبارداری نیز دارای ابداع روش‌های نوینی است. بسیاری از کارشناسان خلاقیت و نوآوری را مانند DNA در کالبد آمازون می‌دانند. محصول جدید آمازون پس از یک سال از راه‌اندازی خواربار فروشی آمازون Amazon fresh نِمودی بر این مدعا است. Amazon Dash نام این وسیلۀ جدید است که آمازون آنرا جهت سهولت در خرید برای مشتریان عرضه کرده است. « آمازون دَش » شبیه به دستگاه بارکد خوان و یک ضبظ صوت است که از طریق Wifi به شبکۀ خانگی متصل می‌شود. اعضای خانواده می‌توانند با کمک Amazon dash از طریق بارکد روی محصولات و یا گفتنِ نام محصول در میکروفن این دستگاه بصورت آزادانه و به دور از موبایل و رایانه کالای مورد نظر خود را سفارش دهند و فردای آنروز سفارش خود را از طریق Amazon Fresh درب منزل تحویل بگیرند. از دیگر مزیت‌های این دستگاه این است که دیگر موردی از لیست خرید شما از قلم نمی‌افتد. در فیلم زیر می‌توانید بیشتر با کاربرد َAmazon Dash آشنا شوید : نمایش ویدئوی Amazon Dash
تجربه خرید از فروشگاه اینترنتی دیجی کالا DigiKala
تجربه خرید از فروشگاه اینترنتی دیجی کالا DigiKala
تجربه خرید از فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا DigiKala Customer experience در انتهای سال ۱۳۹۳ خورشیدی دوست داشتم مطلبی در مورد فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا و نقش مؤثر آن در فرهنگ‌سازی خرید اینترنتی در ایران بنویسم. مطمئناً موفقیت‌های این برند بر کسی پوشیده نیست، فروشگاه اینترنتی اول کشور که از یک سایت بررسی دوربین‌های دیجیتال شروع کرد و امروز معروف‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور است. فکر می‌کنم نقد برخی از فعالیت‌ها و عملکردهای این فروشگاه نه تنها از دستاوردها و ارزش‌های آن نمی‌کاهد بلکه کمک خواهد کرد تا این برند بتواند با رفع برخی از ایرادات خود، پله‌های موفقیت را سریع‌تر بپیماید. می‌خواهم در مورد تجربه خرید خودم Customer experience – CX از فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا بنویسم و خوشحال خواهم شد که شما هم اگر تجربه‌ای از این دست دارید در انتهای مطلب با من به اشتراک بگذارید. دو مشکلی که در یک تجربه خرید هدیه از دیجی‌کالا داشتم: ۱-زمان دریافت محصول در هنگام خرید کالا از فروشگاه، زمان دریافت محصول خریداری‌شده توسط مشتری تعیین می‌شود. مشتری هر زمان که وقت داشته باشد به فروشگاه سر می‌زند و کالای خود را دریافت می‌کند. در مورد کالاهای بزرگ‌تر مانند یخچال و گاز و … نیز مشتری زمانی که در منزل هست را اعلام می‌کنند تا کالا برای وی ارسال شود. اما در دیجی‌کالا این متصدی است که برای شما زمان در خانه ماندن مشتری را برایش تعیین‌و‌تکلیف می‌کند. اگر هم از متصدی درخواست کمی انعطاف‌پذیری شود با پاسخی جالب روبرو خواهد شد که زمان ارسال سفارشات به‌شکل سیستمی و اتوماتیک بوده و امکان تغییر زمان دریافت کالا وجود ندارد! حال فرض کنید مشتری بخواهد هدیه‌ای را برای فردی ارسال کند! این در حالی است که در بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی دنیا زمان دریافت کالا توسط مشتری در زمان تکمیل فرم خرید انتخاب می‌شود. ۲- هدیه دادن به دوستان اگر می‌خواهید به دوست خود یک کادوی دیجیتال هدیه بدهید و او را غافل‌گیر کنید، بهتر است فعلاً سراغ دیجی‌کالا نروید! هرچند این فروشگاه اینترنتی به مشتری امکان می‌دهد که کالایی را به‌عنوان هدیه انتخاب، کادو پیچ و ارسال کند، اما از آنجا که روند ارسال هدیه کامل و جامع بررسی‌نشده است، مشتری با مشکلاتی روبرو خواهد شد. برای مثال مشتری می‌تواند در بخش تکمیل اطلاعات، آدرس دریافت‌کننده هدیه را در بخش “آدرس جدید نشانی گیرنده” وارد کند اما باید دقت کرد که اطلاعات تماس نباید شماره هدیه‌گیرنده باشد! چرا که متصدی با آن شماره تماس می‌گیرد و از وی در مورد تأیید خریدش سوال کرده و زمانی که باید در خانه بماند تا هدیه را تحویل بگیرد را اعلام می‌کند! و البته اینگونه است که هدیه‌گیرندۀ از همه‌جا بی‌خبر غافل‌گیر می‌شود! متأسفانه در حال‌حاضر جایی برای اینکه مشتری بتواند اعلام کند که این شماره مربوط به هدیه‌گیرنده است یا خریدار وجود ندارد. نظر برخی از کاربران شبکه‎‌اجتماعی لینکداین در مورد دیجی‌کالا در پاسخ به این مطلب را در اینجا ذکر می‌کنم: اشکان حسین‌پور : متاسفانه قیمت گوشی های موبایل دیجی کالا اکثرا گرانتر از بازار است ، مواردی که در گوشی های ارزان قیمت اختلاف پنجاه هزار تومانی وجود دارد. زهرا یاراحمدی : من تقریبا تمام کالا های دیجیتالی رو از این سایت خریداری میکنم. تا به حال مشکلی نداشتم و همیشه قیمت ها کمتر از بیرون بوده بعلاوه اینکه وقتم رو هم تو این هوای الوده تو خیابان های تهران تلف نکردم. مشتری مداری خوبی هم دارن . حتی نزدیک سال نو هدیه هم فرستادن. درسته که ممکنه که تو هر کار جدید و نوظهوری مشکل باشه اما نباید انقدر بزرگش کرد. ولی خوب خیلی کارهای دیگه هم میتونن انجام بدن که بهتره و نیاز به زمان بیشتر داره. فرشاد ثابت : من اصلا تجربه خوبی نداشتم. چیزی که خریدم از بازار گرونتر بود و خدمات حمل ونقل هم بسیار بد بود. رفتار کارشناسها پیکی هم که بسته رو تحویل داد خیلی بد بود. من دیگه ازش خرید نمیکنم. احسان هادی‌نژاد : تجربه خرید ار “دیجی کالا” واقعا تجربه شیرین و دلچسبیه، شاید آرامش در انتخاب و اطمینان از اصالت کالا اولین دستاورد دیجی کالا بوده و ما رو از هیاهوی بازار بی قانون دور کرده ، به همه این خوبیها حالا می تونید اینها رو هم اضافه کنید: دسته بندی های دقیق ، پیگیری سریع ، موجود بودن کالا در هنگام ثبت و ثابت بودن قیمت کالا تا اتمام فرآیند خرید ( اینها معضلاتیست که کم و بیش در فروشگاه های دیگر ایرانی وجود دارد)، من خیلی دوست دارم کسانی که در جریان اینگونه الگو های موفق هستند وارد بحث شوند و به ترویج آن کمک کنند ، شاید الگوی دیجی کالا سایت “آمازون” باشد که البته با رویکرد جدیدی که با کمک به انتشار کتاب و فروش آن در پیش گرفته این امر دور از ذهن هم نیست علی عقیلی : اخیرا ایمیلی از دیجی کالا برایم آمد به این مضمون که اگر کالایی از ما خریده اید و بعدا در جایی دیدید که آن کالا را ارزانتر می فروشند آن فروشگاه را به ما معرفی کنید و اضافه پرداختی تان را به شما عودت میدهیم ؟!! واقعا معلوم است این دوستان به دنبال چه چیزی هستند ؟ آیا میخواهند به مشتری ثابت کنند بهترین قیمت را خرید کرده است یا به جنگ با بازار بروند ؟ سعید کاسکو : البته در مورد خرید محصولات لوازم تحریر در میان کالاهای دیجیتال دیجی کالا باید بگم که این هم از همان نام گذاری هاییست که در ایران بسیار شاهدش بودیم و در زمان توسعه شرکت تناسب نام و کالا به هم میخورد که جدیدترین آنها هم هود مکث بود که الان لوازم آشپزخانه هم میزند. شاید کمی از مشکلات پیش آمده در دیج کالا بعلت تغییر ماهیت و بزرگ شدن آن است، امیدوارم پس از گذراندن این دوره ، مدیران توانای این مجموعه کمی مکث کنند و سیستم را به دوره بعد آماده کنند سامان معصومی : با گزینه اول مخالفم ولی مورد دوم خیلی جالب بود بهش فکر نکرده بودم آیا شما هم تا به‌حال تجربه خرید از دیجی‌کالا و مشکلاتی از این دست داشتید؟ آن را با من و خوانندگان آیمارکتور در بخش نظرات در میان بگذارید.
مصرف کنندگان همچنان مراکز خرید را انتخاب می کنند!
مصرف کنندگان همچنان مراکز خرید را انتخاب می کنند!
مصرف کنندگان همچنان مراکز خرید را انتخاب می کنند! + اینفوگرافیک این روزها وقتی صحبت از خرید کالا می شود، خیلی ها پیشنهاد می کنند که از فروشگاه های اینترنی به دنبال کالای مورد نظر خود بگردید و آن را خریداری کنید، چرا که امکان جستجو و خرید از طریق اینترنت…