اینفوگرافیک خرید آنلاین : واقعاً مردم چه چیزی را آنلاین میخرند؟ همانطور که انتظارش هم میرود یکی از محبوبترین دسته محصولات در خرید اینترنتی موزیک و فیلم است؛ چراکه محتوای این دسته به شکل دیجیتال و قابل دانلود قابل تولید و تهیه است و در اکثر اوقات حتی نیاز به ارسال فیزیکی نیز ندارند. بازیگران اصلی این رده در ایالات متحده سرویسهای آنلاین آیتونز iTunes و نتفلیکس Netflix هستند. اما محبوبترین رده، محصولات الکترونیک هستند؛ به نظر میرسد در ایران نیز همین رده، محبوبترین کالاها برای خرید آنلاین باشد؛ چراکه این محصولات مشخصات فنی کاملشان در کاتالوگها و نقدهای آنلاین موجود است و خریدشان نوعاً با تصمیم قبلی و با آگاهی از محصول و برند مربوطه انجام میشود، همچنین فروشگاههای اینترنتی زیادی در این حوزه فعالاند. ردههای بعدی نیز تقریباً وضعیتی مشابه دارند و هر چه ویژگیهای محصولات مشخصتر باشد، تمایل مشتریان به خرید آنلاین بیشتر است؛ مثل ردههای “اسباب و مبلمان خانه”، “تجهیزات اداری”، “عروسک و اسباببازی”، “لوازم ورزشی” و “کتاب”. اما نکته قابلتأمل در این نمودار سهم بالای خرید آنلاین پوشاک است که بسیار دور از ذهن است، اما با شروع به کار سایتهایی که بحث “اتاق پرو مجازی”، “تولید سفارشیسازی شده” یا امکان “پرو لباس در محل” و یا “عودت رایگان کالا” را فراهم کردهاند، این امر تحققیافته است. سهم پایین بازار قطعات کامپیوتری بسیار عجیب است، درحالیکه فروشگاههایی نظیر dell.com که از اولین خردهفروشی آنلاین بودهاند در این حوزه فعالیت خود را آغاز کردهاند. سهم پایین بخش دارویی نیز متأثر از بدنام شدن تدریجی فروش این محصولات بهصورت آنلاین به علت فروش محصولات بیکیفیت و تقلبی با روش ایمیل اسپمینگ بوده است و البته نباید از این نکته غافل شد که محصولات به علت سروکار داشتن با مبحث سلامتی، مردم حساسیت بیشتری در خرید آنلاین از خود نشان میدهند. بالا رفتن سهم فروش مواد غذایی و نوشیدنی از گرایش روزافزون برندهای معتبر به سمت این نوع کسبوکارها است؛ برای مثال amazon و Groupon در سال ۲۰۱۵، سرویس ارسال غذای آنلاین خود را راهاندازی کردند.
حجم خرید اینترنتی ایرانیان از فروشگاههای اینترنتی در سال ۱۳۹۴ طبق آمار اعلام شده توسط شرکت پست ۲۹۰۰ فروشگاه اینترنتی در ایران دارای مجوز و طرف قرارداد با پست در حال فعالیت هستند. براساس این آمار و ارقام در هشت ماه اول سال ۱۳۹۴ نزدیک به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار خرید اینترنتی از طریق درگاه پست انجام شده است که این میزان رشد ۱۰ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته به جهت ارسال مرسولات داشته است. ارزش خرید اینترنتی کالاها از فروشگاههای اینترنتی در ایران در دوره هشت ماه اول سال ۱۳۹۴ حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد شده که این رقم رشد ۳۰ درصدی را نسبت به سال ۱۳۹۳ نشان میدهد. حسین مهری در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرده است که در حال حاضر ۵۰ شرکت طرف قرارداد با شرکت پست هستند که ۲۹۰۰ فروشگاه اینترنتی با آنها همکاری میکنند و در نهایت برای ارسال مرسولات خود از درگاه پست استفاده میکنند. همچنین سامانه خرید و فروش شرکت پست با نام Ebazar با اتصال به حدود ۷۵۰ فروشگاه برای ارائه خدمات فروش اینترنتی در استانهای مختلف راهاندازی شده است. منبع: خبرگزاری مهر
کدام مرکز خرید تهران را برای خرید ترجیح می دهید؟ در نظرسنجی انجام شده توسط وبسایت خبری ویواننیوز مراکز خرید محبوب پایتخت مورد رای گیری قرار گرفت. در این نظرسنجی که بر اساس رای بیش از ۲۰۰۰ کاربر منتشر شده است، مرکز خرید هایپراستار واقع در اتوبان باکری با ۱۴ درصد محبوبترین مرکز خرید تهران شناخته شده است. البته نام مرکز خریدی که فروشگاه هایپراستار در آن قرار دارد سیتی استار است که از سال ۱۳۸۸ مورد بهرهبرداری قرار گرفت. بهنظر میرسد آوازه این فروشگاه آنقدر زیاد شده است که نه در منطقه غرب تهران که در کل ایران محبوبیت خاصی دارد. پس از هایپراستار مرکز خرید بوستان واقع در پونک با ۱۳ درصد در جایگاه دوم قرار گرفته است و مرکز تجاری میلاد نور واقع در شهرک قدس (غرب) به همراه مرکز خرید سمرقند در جنت آباد با ۱۱ درصد جایگاه سوم این فهرست را از آن خود کرده اند. هرچند در این فهرست نامی از مراکز جدید تاسیس همچون سامسنتر و مرکز خرید پالادیوم دیده نمیشود که برای خود توانستهاند در زمانی کوتاه جایگاه خاصی را ایجاد کنند، مرکز تجاری گلستان واقع در ایران زمین و الماس در اقدسیه هر کدام با توجه به حضور در دو منطقه غرب و شرق پایتخت با شش درصد مشترکاً جایگاه چهارم را دارند. در این نظرسنجی مراکز خرید تیراژه، تندیس، رضا (بازار بزرگ تهران) و قائم در جایگاههای بعدی قرار گرفتهاند. همانطور که از آمار بدست آمده مشاهده میکنید، حجم زیادی از زیربنای مراکز تجاری شهر تهران در سمت غرب توسعه یافته است و دیگر مناطق شهر بهخاطر محدودیتهای بافت شهری از فقر مراکز تجاری رنج میبرند، این درحالی است که بسیاری از مراکز تجاری جدید که در حال برنامهریزی برای بهرهبرداری هستند کماکان در منطقه غرب تهران ساخته میشوند. بهنظر میرسد شهرداری تهران برنامهای برای توزیع درست مراکز خرید تهران ندارد تا شهروندان برای استفاده از این مراکز مجبور به انجام سفرهای درونشهری طولانیمدت نشده تا کمی از بار ترافیک شهر کاسته شود.
تفاوت های خرید بین مردان و زنان Shopping Habits خرید کردن یکی از عادتهای زنان است. البته مردان هم خرید را دوست دارند ولی نه بهاندازهی خانمها. خرید کردن باعث شادی خانمها میشود. یک تحقیق در این زمینه نشان داد که مردان آنچه را که نیاز دارند میخرند اما زنان آنچه را که دلشان میخواهد! پس مهمترین تفاوت خرید بین مردان و زنان همینجاست که برای مردان خرید کردن یک هدف و برای زنان یک تفریح لذتبخش است. این روزها فروشگاههای آنلاین مخاطبان را با انواع برندها و محصولات روبرو میکنند و موجب میشود شما هرگونه وسیله از اتاق نشیمن گرفته تا وسایل شخصی را بهسرعت و آسانی دریافت کنید. کمپانیهای توسعهدهنده تجارت الکترونیک ایدهی جالبی دارند آنها میگویند اگر بخواهید وبسایتی را برای خانمها در نظر بگیرید از رنگها و طرحهای متنوع استفاده کنید اما اگر وب سایتتان مربوط به آقایان است استفاده از مدلی ساده و رنگی تیره بهترین انتخاب است. بیایید کمی راجع تفاوتها و شباهتهای خرید کردن بین زنان و مردان حرف بزنیم: مردان چطور خرید میکنند؟ برای مردان خرید کردن کاری است که آن را در زمان کوتاهی انجام میدهند. آنها به فروشگاه مراجعه میکنند، کالایی را که میخواهند انتخاب میکنند، پولش را پرداخت میکنند و تمام. مردان معمولاً تمایلی ندارند که سایر محصولات فروشگاه را که احتیاجی ندارند ببینند. وجود یک مرد دیگر در کنار آنها برای خرید و شنیدن نظراتش راجع چیزی که میخواهند بخرند برایشان مثل یک کابوس است و تنها خرید کردن را ترجیح میدهند. نوع محل کار مردان هم در خرید آنها مؤثر است. برای مثال اگر در مجموعهای کار میکنند که برخلاف میل باطنیشان مجبورند مرتباً از پیراهن و شلوار و کراوات و جوراب استفاده کنند، تمایلی برای خرید حتی یک جوراب دیگر ندارند. وقتی فروشنده موفق میشود آنها را در خرید پیراهنی قانع کند بعد از خرید همچنان تردید دارند و فکر میکنند شاید اشتباه کردهاند. آنها مرتباً قیمتها را مقایسه میکنند و بیشتر آنها علاقمندند از حراج یا تخفیفهای محصول اطلاعات کسب کنند. اینها نمونهای از رفتارهای رایج خرید بین مردان است و باور کنید در هر ملیتی وجود دارد! جالب است بدانید رفتار مردان جوان در خرید در خرید مانند زنان است و این بدان معنی است که عادات خرید در مردان متناسب با رشد سنشان تغییر میکند. زنان چطور خرید میکنند؟ اگر مردان از مریخ هستند زنان با رفتارهایی که در خرید دارند نشان میدهند از یک سیارهی خیلی دورتر از مریخ هستند. هدف بیشتر تجارتهای الکترونیکی زنان هستند زیرا متفاوت از مردان عمل میکنند. زنان دوست دارند که با دوستانشان خرید بروند و اگر از صبح تا شب را برای خرید بگذرانند جای تعجب نیست چون در این کار استعداد دارند. آنها لباسهای موردعلاقهشان را امتحان میکنند، بقیه رنگهای آن را درخواست میکنند، در ذهنشان آن را با بقیه لباسهایشان ست میکنند، برچسب قیمتش را میبینند، از تخفیف آن سؤال میکنند و بررسی میکنند متناسب با بودجهشان هست یا خیر. توجه داشته باشید زنان در مأموریت خرید هستند! مهم نیست زنان از فروشگاه خرید میکنند یا وبسایت. باید مدلها و پیشنهادهای مختلف را ببینند و بررسی کنند. چه با گشتن در فروشگاه چه با نشستن روی مبل و بررسی محصولات سایت. متفاوتهای شبیه! اگرچه عادات مردان و زنان در خرید باهم فرق دارد اما به یاد داشته باشید که انتظارات آنها از یک فروشگاه الکترونیکی در مورد پشتیبانی مشتری، زمان بارگذاری وبسایت، امنیت و سهولت خرید مشابه یکدیگر است. چگونه این تفاوتها برای کسبوکار الکترونیک شما مفید خواهد بود؟ این روزها فروشگاههای الکترونیکی درصدد جذب مشتریان از فروشگاههای فیزیکی بهسوی خود هستند و تا حدود زیادی موفق بودهاند. صاحبان وب سایتهای فروشگاهی باید به روانشناسی رفتار مشتریان مسلط باشند. مطالعه آنچه در بالا ذکر شد و مقالات مشابه میتواند در پیدا کردن روشهای جذب مشتری مؤثر باشد. منبع: www.linkedin.com
تجربه خرید از فروشگاه اینترنتی دیجیکالا DigiKala Customer experience در انتهای سال ۱۳۹۳ خورشیدی دوست داشتم مطلبی در مورد فروشگاه اینترنتی دیجیکالا و نقش مؤثر آن در فرهنگسازی خرید اینترنتی در ایران بنویسم. مطمئناً موفقیتهای این برند بر کسی پوشیده نیست، فروشگاه اینترنتی اول کشور که از یک سایت بررسی دوربینهای دیجیتال شروع کرد و امروز معروفترین فروشگاه اینترنتی کشور است. فکر میکنم نقد برخی از فعالیتها و عملکردهای این فروشگاه نه تنها از دستاوردها و ارزشهای آن نمیکاهد بلکه کمک خواهد کرد تا این برند بتواند با رفع برخی از ایرادات خود، پلههای موفقیت را سریعتر بپیماید. میخواهم در مورد تجربه خرید خودم Customer experience – CX از فروشگاه اینترنتی دیجیکالا بنویسم و خوشحال خواهم شد که شما هم اگر تجربهای از این دست دارید در انتهای مطلب با من به اشتراک بگذارید. دو مشکلی که در یک تجربه خرید هدیه از دیجیکالا داشتم: ۱-زمان دریافت محصول در هنگام خرید کالا از فروشگاه، زمان دریافت محصول خریداریشده توسط مشتری تعیین میشود. مشتری هر زمان که وقت داشته باشد به فروشگاه سر میزند و کالای خود را دریافت میکند. در مورد کالاهای بزرگتر مانند یخچال و گاز و … نیز مشتری زمانی که در منزل هست را اعلام میکنند تا کالا برای وی ارسال شود. اما در دیجیکالا این متصدی است که برای شما زمان در خانه ماندن مشتری را برایش تعیینوتکلیف میکند. اگر هم از متصدی درخواست کمی انعطافپذیری شود با پاسخی جالب روبرو خواهد شد که زمان ارسال سفارشات بهشکل سیستمی و اتوماتیک بوده و امکان تغییر زمان دریافت کالا وجود ندارد! حال فرض کنید مشتری بخواهد هدیهای را برای فردی ارسال کند! این در حالی است که در بسیاری از فروشگاههای اینترنتی دنیا زمان دریافت کالا توسط مشتری در زمان تکمیل فرم خرید انتخاب میشود. ۲- هدیه دادن به دوستان اگر میخواهید به دوست خود یک کادوی دیجیتال هدیه بدهید و او را غافلگیر کنید، بهتر است فعلاً سراغ دیجیکالا نروید! هرچند این فروشگاه اینترنتی به مشتری امکان میدهد که کالایی را بهعنوان هدیه انتخاب، کادو پیچ و ارسال کند، اما از آنجا که روند ارسال هدیه کامل و جامع بررسینشده است، مشتری با مشکلاتی روبرو خواهد شد. برای مثال مشتری میتواند در بخش تکمیل اطلاعات، آدرس دریافتکننده هدیه را در بخش “آدرس جدید نشانی گیرنده” وارد کند اما باید دقت کرد که اطلاعات تماس نباید شماره هدیهگیرنده باشد! چرا که متصدی با آن شماره تماس میگیرد و از وی در مورد تأیید خریدش سوال کرده و زمانی که باید در خانه بماند تا هدیه را تحویل بگیرد را اعلام میکند! و البته اینگونه است که هدیهگیرندۀ از همهجا بیخبر غافلگیر میشود! متأسفانه در حالحاضر جایی برای اینکه مشتری بتواند اعلام کند که این شماره مربوط به هدیهگیرنده است یا خریدار وجود ندارد. نظر برخی از کاربران شبکهاجتماعی لینکداین در مورد دیجیکالا در پاسخ به این مطلب را در اینجا ذکر میکنم: اشکان حسینپور : متاسفانه قیمت گوشی های موبایل دیجی کالا اکثرا گرانتر از بازار است ، مواردی که در گوشی های ارزان قیمت اختلاف پنجاه هزار تومانی وجود دارد. زهرا یاراحمدی : من تقریبا تمام کالا های دیجیتالی رو از این سایت خریداری میکنم. تا به حال مشکلی نداشتم و همیشه قیمت ها کمتر از بیرون بوده بعلاوه اینکه وقتم رو هم تو این هوای الوده تو خیابان های تهران تلف نکردم. مشتری مداری خوبی هم دارن . حتی نزدیک سال نو هدیه هم فرستادن. درسته که ممکنه که تو هر کار جدید و نوظهوری مشکل باشه اما نباید انقدر بزرگش کرد. ولی خوب خیلی کارهای دیگه هم میتونن انجام بدن که بهتره و نیاز به زمان بیشتر داره. فرشاد ثابت : من اصلا تجربه خوبی نداشتم. چیزی که خریدم از بازار گرونتر بود و خدمات حمل ونقل هم بسیار بد بود. رفتار کارشناسها پیکی هم که بسته رو تحویل داد خیلی بد بود. من دیگه ازش خرید نمیکنم. احسان هادینژاد : تجربه خرید ار “دیجی کالا” واقعا تجربه شیرین و دلچسبیه، شاید آرامش در انتخاب و اطمینان از اصالت کالا اولین دستاورد دیجی کالا بوده و ما رو از هیاهوی بازار بی قانون دور کرده ، به همه این خوبیها حالا می تونید اینها رو هم اضافه کنید: دسته بندی های دقیق ، پیگیری سریع ، موجود بودن کالا در هنگام ثبت و ثابت بودن قیمت کالا تا اتمام فرآیند خرید ( اینها معضلاتیست که کم و بیش در فروشگاه های دیگر ایرانی وجود دارد)، من خیلی دوست دارم کسانی که در جریان اینگونه الگو های موفق هستند وارد بحث شوند و به ترویج آن کمک کنند ، شاید الگوی دیجی کالا سایت “آمازون” باشد که البته با رویکرد جدیدی که با کمک به انتشار کتاب و فروش آن در پیش گرفته این امر دور از ذهن هم نیست علی عقیلی : اخیرا ایمیلی از دیجی کالا برایم آمد به این مضمون که اگر کالایی از ما خریده اید و بعدا در جایی دیدید که آن کالا را ارزانتر می فروشند آن فروشگاه را به ما معرفی کنید و اضافه پرداختی تان را به شما عودت میدهیم ؟!! واقعا معلوم است این دوستان به دنبال چه چیزی هستند ؟ آیا میخواهند به مشتری ثابت کنند بهترین قیمت را خرید کرده است یا به جنگ با بازار بروند ؟ سعید کاسکو : البته در مورد خرید محصولات لوازم تحریر در میان کالاهای دیجیتال دیجی کالا باید بگم که این هم از همان نام گذاری هاییست که در ایران بسیار شاهدش بودیم و در زمان توسعه شرکت تناسب نام و کالا به هم میخورد که جدیدترین آنها هم هود مکث بود که الان لوازم آشپزخانه هم میزند. شاید کمی از مشکلات پیش آمده در دیج کالا بعلت تغییر ماهیت و بزرگ شدن آن است، امیدوارم پس از گذراندن این دوره ، مدیران توانای این مجموعه کمی مکث کنند و سیستم را به دوره بعد آماده کنند سامان معصومی : با گزینه اول مخالفم ولی مورد دوم خیلی جالب بود بهش فکر نکرده بودم آیا شما هم تا بهحال تجربه خرید از دیجیکالا و مشکلاتی از این دست داشتید؟ آن را با من و خوانندگان آیمارکتور در بخش نظرات در میان بگذارید.
Amazon Dash نوآوری دیگر از آمازون در سهولت خرید همان طور که میدانید وب سایت آمازون Amazon.com کسب و کار خود را با فروش کتاب و فیلم بصورت آنلاین شروع کرد و در حال حاضر بزرگترین خردهفروش آنلاین دنیا است، تا جاییکه در چند ماه گذشته فروش یک مدل از خودروی نیسان نیز در این سایت بصورت آنلاین عرضه شد. آمازون نه تنها در کسب و کار اینترنتی بسیار پیشتاز و موفق بوده است بلکه در حوزه پایش اطلاعات و انبارداری نیز دارای ابداع روشهای نوینی است. بسیاری از کارشناسان خلاقیت و نوآوری را مانند DNA در کالبد آمازون میدانند. محصول جدید آمازون پس از یک سال از راهاندازی خواربار فروشی آمازون Amazon fresh نِمودی بر این مدعا است. Amazon Dash نام این وسیلۀ جدید است که آمازون آنرا جهت سهولت در خرید برای مشتریان عرضه کرده است. « آمازون دَش » شبیه به دستگاه بارکد خوان و یک ضبظ صوت است که از طریق Wifi به شبکۀ خانگی متصل میشود. اعضای خانواده میتوانند با کمک Amazon dash از طریق بارکد روی محصولات و یا گفتنِ نام محصول در میکروفن این دستگاه بصورت آزادانه و به دور از موبایل و رایانه کالای مورد نظر خود را سفارش دهند و فردای آنروز سفارش خود را از طریق Amazon Fresh درب منزل تحویل بگیرند. از دیگر مزیتهای این دستگاه این است که دیگر موردی از لیست خرید شما از قلم نمیافتد. در فیلم زیر میتوانید بیشتر با کاربرد َAmazon Dash آشنا شوید : نمایش ویدئوی Amazon Dash
تجربه خرید از فروشگاه اینترنتی دیجیکالا DigiKala Customer experience در انتهای سال ۱۳۹۳ خورشیدی دوست داشتم مطلبی در مورد فروشگاه اینترنتی دیجیکالا و نقش مؤثر آن در فرهنگسازی خرید اینترنتی در ایران بنویسم. مطمئناً موفقیتهای این برند بر کسی پوشیده نیست، فروشگاه اینترنتی اول کشور که از یک سایت بررسی دوربینهای دیجیتال شروع کرد و امروز معروفترین فروشگاه اینترنتی کشور است. فکر میکنم نقد برخی از فعالیتها و عملکردهای این فروشگاه نه تنها از دستاوردها و ارزشهای آن نمیکاهد بلکه کمک خواهد کرد تا این برند بتواند با رفع برخی از ایرادات خود، پلههای موفقیت را سریعتر بپیماید. میخواهم در مورد تجربه خرید خودم Customer experience – CX از فروشگاه اینترنتی دیجیکالا بنویسم و خوشحال خواهم شد که شما هم اگر تجربهای از این دست دارید در انتهای مطلب با من به اشتراک بگذارید. دو مشکلی که در یک تجربه خرید هدیه از دیجیکالا داشتم: ۱-زمان دریافت محصول در هنگام خرید کالا از فروشگاه، زمان دریافت محصول خریداریشده توسط مشتری تعیین میشود. مشتری هر زمان که وقت داشته باشد به فروشگاه سر میزند و کالای خود را دریافت میکند. در مورد کالاهای بزرگتر مانند یخچال و گاز و … نیز مشتری زمانی که در منزل هست را اعلام میکنند تا کالا برای وی ارسال شود. اما در دیجیکالا این متصدی است که برای شما زمان در خانه ماندن مشتری را برایش تعیینوتکلیف میکند. اگر هم از متصدی درخواست کمی انعطافپذیری شود با پاسخی جالب روبرو خواهد شد که زمان ارسال سفارشات بهشکل سیستمی و اتوماتیک بوده و امکان تغییر زمان دریافت کالا وجود ندارد! حال فرض کنید مشتری بخواهد هدیهای را برای فردی ارسال کند! این در حالی است که در بسیاری از فروشگاههای اینترنتی دنیا زمان دریافت کالا توسط مشتری در زمان تکمیل فرم خرید انتخاب میشود. ۲- هدیه دادن به دوستان اگر میخواهید به دوست خود یک کادوی دیجیتال هدیه بدهید و او را غافلگیر کنید، بهتر است فعلاً سراغ دیجیکالا نروید! هرچند این فروشگاه اینترنتی به مشتری امکان میدهد که کالایی را بهعنوان هدیه انتخاب، کادو پیچ و ارسال کند، اما از آنجا که روند ارسال هدیه کامل و جامع بررسینشده است، مشتری با مشکلاتی روبرو خواهد شد. برای مثال مشتری میتواند در بخش تکمیل اطلاعات، آدرس دریافتکننده هدیه را در بخش “آدرس جدید نشانی گیرنده” وارد کند اما باید دقت کرد که اطلاعات تماس نباید شماره هدیهگیرنده باشد! چرا که متصدی با آن شماره تماس میگیرد و از وی در مورد تأیید خریدش سوال کرده و زمانی که باید در خانه بماند تا هدیه را تحویل بگیرد را اعلام میکند! و البته اینگونه است که هدیهگیرندۀ از همهجا بیخبر غافلگیر میشود! متأسفانه در حالحاضر جایی برای اینکه مشتری بتواند اعلام کند که این شماره مربوط به هدیهگیرنده است یا خریدار وجود ندارد. نظر برخی از کاربران شبکهاجتماعی لینکداین در مورد دیجیکالا در پاسخ به این مطلب را در اینجا ذکر میکنم: اشکان حسینپور : متاسفانه قیمت گوشی های موبایل دیجی کالا اکثرا گرانتر از بازار است ، مواردی که در گوشی های ارزان قیمت اختلاف پنجاه هزار تومانی وجود دارد. زهرا یاراحمدی : من تقریبا تمام کالا های دیجیتالی رو از این سایت خریداری میکنم. تا به حال مشکلی نداشتم و همیشه قیمت ها کمتر از بیرون بوده بعلاوه اینکه وقتم رو هم تو این هوای الوده تو خیابان های تهران تلف نکردم. مشتری مداری خوبی هم دارن . حتی نزدیک سال نو هدیه هم فرستادن. درسته که ممکنه که تو هر کار جدید و نوظهوری مشکل باشه اما نباید انقدر بزرگش کرد. ولی خوب خیلی کارهای دیگه هم میتونن انجام بدن که بهتره و نیاز به زمان بیشتر داره. فرشاد ثابت : من اصلا تجربه خوبی نداشتم. چیزی که خریدم از بازار گرونتر بود و خدمات حمل ونقل هم بسیار بد بود. رفتار کارشناسها پیکی هم که بسته رو تحویل داد خیلی بد بود. من دیگه ازش خرید نمیکنم. احسان هادینژاد : تجربه خرید ار “دیجی کالا” واقعا تجربه شیرین و دلچسبیه، شاید آرامش در انتخاب و اطمینان از اصالت کالا اولین دستاورد دیجی کالا بوده و ما رو از هیاهوی بازار بی قانون دور کرده ، به همه این خوبیها حالا می تونید اینها رو هم اضافه کنید: دسته بندی های دقیق ، پیگیری سریع ، موجود بودن کالا در هنگام ثبت و ثابت بودن قیمت کالا تا اتمام فرآیند خرید ( اینها معضلاتیست که کم و بیش در فروشگاه های دیگر ایرانی وجود دارد)، من خیلی دوست دارم کسانی که در جریان اینگونه الگو های موفق هستند وارد بحث شوند و به ترویج آن کمک کنند ، شاید الگوی دیجی کالا سایت “آمازون” باشد که البته با رویکرد جدیدی که با کمک به انتشار کتاب و فروش آن در پیش گرفته این امر دور از ذهن هم نیست علی عقیلی : اخیرا ایمیلی از دیجی کالا برایم آمد به این مضمون که اگر کالایی از ما خریده اید و بعدا در جایی دیدید که آن کالا را ارزانتر می فروشند آن فروشگاه را به ما معرفی کنید و اضافه پرداختی تان را به شما عودت میدهیم ؟!! واقعا معلوم است این دوستان به دنبال چه چیزی هستند ؟ آیا میخواهند به مشتری ثابت کنند بهترین قیمت را خرید کرده است یا به جنگ با بازار بروند ؟ سعید کاسکو : البته در مورد خرید محصولات لوازم تحریر در میان کالاهای دیجیتال دیجی کالا باید بگم که این هم از همان نام گذاری هاییست که در ایران بسیار شاهدش بودیم و در زمان توسعه شرکت تناسب نام و کالا به هم میخورد که جدیدترین آنها هم هود مکث بود که الان لوازم آشپزخانه هم میزند. شاید کمی از مشکلات پیش آمده در دیج کالا بعلت تغییر ماهیت و بزرگ شدن آن است، امیدوارم پس از گذراندن این دوره ، مدیران توانای این مجموعه کمی مکث کنند و سیستم را به دوره بعد آماده کنند سامان معصومی : با گزینه اول مخالفم ولی مورد دوم خیلی جالب بود بهش فکر نکرده بودم آیا شما هم تا بهحال تجربه خرید از دیجیکالا و مشکلاتی از این دست داشتید؟ آن را با من و خوانندگان آیمارکتور در بخش نظرات در میان بگذارید.
Amazon Dash نوآوری دیگر از آمازون در سهولت خرید همان طور که میدانید وب سایت آمازون Amazon.com کسب و کار خود را با فروش کتاب و فیلم بصورت آنلاین شروع کرد و در حال حاضر بزرگترین خردهفروش آنلاین دنیا است، تا جاییکه در چند ماه گذشته فروش یک مدل از خودروی نیسان نیز در این سایت بصورت آنلاین عرضه شد. آمازون نه تنها در کسب و کار اینترنتی بسیار پیشتاز و موفق بوده است بلکه در حوزه پایش اطلاعات و انبارداری نیز دارای ابداع روشهای نوینی است. بسیاری از کارشناسان خلاقیت و نوآوری را مانند DNA در کالبد آمازون میدانند. محصول جدید آمازون پس از یک سال از راهاندازی خواربار فروشی آمازون Amazon fresh نِمودی بر این مدعا است. Amazon Dash نام این وسیلۀ جدید است که آمازون آنرا جهت سهولت در خرید برای مشتریان عرضه کرده است. « آمازون دَش » شبیه به دستگاه بارکد خوان و یک ضبظ صوت است که از طریق Wifi به شبکۀ خانگی متصل میشود. اعضای خانواده میتوانند با کمک Amazon dash از طریق بارکد روی محصولات و یا گفتنِ نام محصول در میکروفن این دستگاه بصورت آزادانه و به دور از موبایل و رایانه کالای مورد نظر خود را سفارش دهند و فردای آنروز سفارش خود را از طریق Amazon Fresh درب منزل تحویل بگیرند. از دیگر مزیتهای این دستگاه این است که دیگر موردی از لیست خرید شما از قلم نمیافتد. در فیلم زیر میتوانید بیشتر با کاربرد َAmazon Dash آشنا شوید : نمایش ویدئوی Amazon Dash
تجربه خرید از فروشگاه اینترنتی دیجیکالا DigiKala Customer experience در انتهای سال ۱۳۹۳ خورشیدی دوست داشتم مطلبی در مورد فروشگاه اینترنتی دیجیکالا و نقش مؤثر آن در فرهنگسازی خرید اینترنتی در ایران بنویسم. مطمئناً موفقیتهای این برند بر کسی پوشیده نیست، فروشگاه اینترنتی اول کشور که از یک سایت بررسی دوربینهای دیجیتال شروع کرد و امروز معروفترین فروشگاه اینترنتی کشور است. فکر میکنم نقد برخی از فعالیتها و عملکردهای این فروشگاه نه تنها از دستاوردها و ارزشهای آن نمیکاهد بلکه کمک خواهد کرد تا این برند بتواند با رفع برخی از ایرادات خود، پلههای موفقیت را سریعتر بپیماید. میخواهم در مورد تجربه خرید خودم Customer experience – CX از فروشگاه اینترنتی دیجیکالا بنویسم و خوشحال خواهم شد که شما هم اگر تجربهای از این دست دارید در انتهای مطلب با من به اشتراک بگذارید. دو مشکلی که در یک تجربه خرید هدیه از دیجیکالا داشتم: ۱-زمان دریافت محصول در هنگام خرید کالا از فروشگاه، زمان دریافت محصول خریداریشده توسط مشتری تعیین میشود. مشتری هر زمان که وقت داشته باشد به فروشگاه سر میزند و کالای خود را دریافت میکند. در مورد کالاهای بزرگتر مانند یخچال و گاز و … نیز مشتری زمانی که در منزل هست را اعلام میکنند تا کالا برای وی ارسال شود. اما در دیجیکالا این متصدی است که برای شما زمان در خانه ماندن مشتری را برایش تعیینوتکلیف میکند. اگر هم از متصدی درخواست کمی انعطافپذیری شود با پاسخی جالب روبرو خواهد شد که زمان ارسال سفارشات بهشکل سیستمی و اتوماتیک بوده و امکان تغییر زمان دریافت کالا وجود ندارد! حال فرض کنید مشتری بخواهد هدیهای را برای فردی ارسال کند! این در حالی است که در بسیاری از فروشگاههای اینترنتی دنیا زمان دریافت کالا توسط مشتری در زمان تکمیل فرم خرید انتخاب میشود. ۲- هدیه دادن به دوستان اگر میخواهید به دوست خود یک کادوی دیجیتال هدیه بدهید و او را غافلگیر کنید، بهتر است فعلاً سراغ دیجیکالا نروید! هرچند این فروشگاه اینترنتی به مشتری امکان میدهد که کالایی را بهعنوان هدیه انتخاب، کادو پیچ و ارسال کند، اما از آنجا که روند ارسال هدیه کامل و جامع بررسینشده است، مشتری با مشکلاتی روبرو خواهد شد. برای مثال مشتری میتواند در بخش تکمیل اطلاعات، آدرس دریافتکننده هدیه را در بخش “آدرس جدید نشانی گیرنده” وارد کند اما باید دقت کرد که اطلاعات تماس نباید شماره هدیهگیرنده باشد! چرا که متصدی با آن شماره تماس میگیرد و از وی در مورد تأیید خریدش سوال کرده و زمانی که باید در خانه بماند تا هدیه را تحویل بگیرد را اعلام میکند! و البته اینگونه است که هدیهگیرندۀ از همهجا بیخبر غافلگیر میشود! متأسفانه در حالحاضر جایی برای اینکه مشتری بتواند اعلام کند که این شماره مربوط به هدیهگیرنده است یا خریدار وجود ندارد. نظر برخی از کاربران شبکهاجتماعی لینکداین در مورد دیجیکالا در پاسخ به این مطلب را در اینجا ذکر میکنم: اشکان حسینپور : متاسفانه قیمت گوشی های موبایل دیجی کالا اکثرا گرانتر از بازار است ، مواردی که در گوشی های ارزان قیمت اختلاف پنجاه هزار تومانی وجود دارد. زهرا یاراحمدی : من تقریبا تمام کالا های دیجیتالی رو از این سایت خریداری میکنم. تا به حال مشکلی نداشتم و همیشه قیمت ها کمتر از بیرون بوده بعلاوه اینکه وقتم رو هم تو این هوای الوده تو خیابان های تهران تلف نکردم. مشتری مداری خوبی هم دارن . حتی نزدیک سال نو هدیه هم فرستادن. درسته که ممکنه که تو هر کار جدید و نوظهوری مشکل باشه اما نباید انقدر بزرگش کرد. ولی خوب خیلی کارهای دیگه هم میتونن انجام بدن که بهتره و نیاز به زمان بیشتر داره. فرشاد ثابت : من اصلا تجربه خوبی نداشتم. چیزی که خریدم از بازار گرونتر بود و خدمات حمل ونقل هم بسیار بد بود. رفتار کارشناسها پیکی هم که بسته رو تحویل داد خیلی بد بود. من دیگه ازش خرید نمیکنم. احسان هادینژاد : تجربه خرید ار “دیجی کالا” واقعا تجربه شیرین و دلچسبیه، شاید آرامش در انتخاب و اطمینان از اصالت کالا اولین دستاورد دیجی کالا بوده و ما رو از هیاهوی بازار بی قانون دور کرده ، به همه این خوبیها حالا می تونید اینها رو هم اضافه کنید: دسته بندی های دقیق ، پیگیری سریع ، موجود بودن کالا در هنگام ثبت و ثابت بودن قیمت کالا تا اتمام فرآیند خرید ( اینها معضلاتیست که کم و بیش در فروشگاه های دیگر ایرانی وجود دارد)، من خیلی دوست دارم کسانی که در جریان اینگونه الگو های موفق هستند وارد بحث شوند و به ترویج آن کمک کنند ، شاید الگوی دیجی کالا سایت “آمازون” باشد که البته با رویکرد جدیدی که با کمک به انتشار کتاب و فروش آن در پیش گرفته این امر دور از ذهن هم نیست علی عقیلی : اخیرا ایمیلی از دیجی کالا برایم آمد به این مضمون که اگر کالایی از ما خریده اید و بعدا در جایی دیدید که آن کالا را ارزانتر می فروشند آن فروشگاه را به ما معرفی کنید و اضافه پرداختی تان را به شما عودت میدهیم ؟!! واقعا معلوم است این دوستان به دنبال چه چیزی هستند ؟ آیا میخواهند به مشتری ثابت کنند بهترین قیمت را خرید کرده است یا به جنگ با بازار بروند ؟ سعید کاسکو : البته در مورد خرید محصولات لوازم تحریر در میان کالاهای دیجیتال دیجی کالا باید بگم که این هم از همان نام گذاری هاییست که در ایران بسیار شاهدش بودیم و در زمان توسعه شرکت تناسب نام و کالا به هم میخورد که جدیدترین آنها هم هود مکث بود که الان لوازم آشپزخانه هم میزند. شاید کمی از مشکلات پیش آمده در دیج کالا بعلت تغییر ماهیت و بزرگ شدن آن است، امیدوارم پس از گذراندن این دوره ، مدیران توانای این مجموعه کمی مکث کنند و سیستم را به دوره بعد آماده کنند سامان معصومی : با گزینه اول مخالفم ولی مورد دوم خیلی جالب بود بهش فکر نکرده بودم آیا شما هم تا بهحال تجربه خرید از دیجیکالا و مشکلاتی از این دست داشتید؟ آن را با من و خوانندگان آیمارکتور در بخش نظرات در میان بگذارید.
Amazon Dash نوآوری دیگر از آمازون در سهولت خرید همان طور که میدانید وب سایت آمازون Amazon.com کسب و کار خود را با فروش کتاب و فیلم بصورت آنلاین شروع کرد و در حال حاضر بزرگترین خردهفروش آنلاین دنیا است، تا جاییکه در چند ماه گذشته فروش یک مدل از خودروی نیسان نیز در این سایت بصورت آنلاین عرضه شد. آمازون نه تنها در کسب و کار اینترنتی بسیار پیشتاز و موفق بوده است بلکه در حوزه پایش اطلاعات و انبارداری نیز دارای ابداع روشهای نوینی است. بسیاری از کارشناسان خلاقیت و نوآوری را مانند DNA در کالبد آمازون میدانند. محصول جدید آمازون پس از یک سال از راهاندازی خواربار فروشی آمازون Amazon fresh نِمودی بر این مدعا است. Amazon Dash نام این وسیلۀ جدید است که آمازون آنرا جهت سهولت در خرید برای مشتریان عرضه کرده است. « آمازون دَش » شبیه به دستگاه بارکد خوان و یک ضبظ صوت است که از طریق Wifi به شبکۀ خانگی متصل میشود. اعضای خانواده میتوانند با کمک Amazon dash از طریق بارکد روی محصولات و یا گفتنِ نام محصول در میکروفن این دستگاه بصورت آزادانه و به دور از موبایل و رایانه کالای مورد نظر خود را سفارش دهند و فردای آنروز سفارش خود را از طریق Amazon Fresh درب منزل تحویل بگیرند. از دیگر مزیتهای این دستگاه این است که دیگر موردی از لیست خرید شما از قلم نمیافتد. در فیلم زیر میتوانید بیشتر با کاربرد َAmazon Dash آشنا شوید : نمایش ویدئوی Amazon Dash